zandbank:



[EN] is an arts criticism platform rooted in Groningen, NL. We believe in slow reflection, in sustainable criticism, and the power of extensive contemplations and considerations - and wish to move away from "actuality" and rushed writings.

Currently, we are facilitating the production and spreading of art texts and entering several archives for republications.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

[NL] is een kunst-kritiek-platform geworteld in Groningen, NL. We geloven in langzame reflectie, in duurzame kritiek, en de kracht van uitgebreide overpeinzingen en overwegingen - en wensen weg te bewegen van "actualiteiten" en gehaaste teksten.

Op het moment faciliteren wij de productie en verspreiding van kunst-discursieve teksten; Aan de andere kant duiken wij in de archieven voor herpublicaties.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

This site is continually in process, and will be expanded over time. We are always interested in contributions or proposals, which can be mailed to platform.zandbank[at]gmail.com.

publishes,


       [EN]
My Child Could Do That
       Michiel Teeuw & Dinnis van Djiken

       [EN]
Call for writers
       zandbank



archives,


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1988-1993
       VARIOUS AUTHORS


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1993-1999
       VARIOUS AUTHORS

Zonder Titel

press release on Rob van der Hoeven - 1995 - NL



De Rotterdamse kunstenaar Rob van der Hoeven (1959) exposeert voor de tweede keer in Groningen, bij galerie Sign. Van der Hoeven, die aan de kunstacademies van Rotterdam en Oslo zijn opleiding genoot, liet in 1992 zijn werk al eerder hier zien. Van 9 september tot 1 oktober zullen zijn meest recente beelden te zien zijn aan de Winschoterkade.

Het werk van Van der Hoeven is moeilijk te categoriseren. Het kan wellicht het best gekarakteriseerd worden met de term 'gedachtenstroom'. Hij onderwerpt alledaagse symbolen en concepten -zoals kleur en taal- aan een medogenloze onderzoek, waarbij hij hun herkomst blootlegt. Ze blijken hun waarde te ontlenen aan culturele/gemeenschappelijke afspraken over hun betekenis. Door de symbolen te isoleren van hun afgesproken betekenis worden ze analyseerbaar. Van der Hoeven: 'kunst is het constant isoleren van vormen en ideeën, om ze te kunnen bestuderen. Deze vormen en ideeën kunnen en mogen niet vergeten worden, want ieder mens moet zichzelf voortdurend herontdekken in tijd en ruimte'.



Het muurobject 'For Real' vertegenwoordigt een belangrijk moment in het oeuvre van Van der Hoeven. Hiermee geeft hij de nutteloosheid aan van het maken van nog een beeld, object, schilderij of tekening. Het beeld bestaat uit de ingrediënten die nodig zijn om een kunstwerk te vervaardigen: schilderslinnen, kleur, metaal, lijm en een pagina uit het schetsboek van de kunstenaar, met daarop een idee voor een beeld. In plaats van het beeld uit te voeren, graveerde van der Hoeven de pagina in metaal. Het metaal is verchroomd, zodat het object als extra dimensie de directe omgeving opneemt, of het gezicht van de toeschouwer reflecteert een gecopieerde werkelijkheid. 'For Real' is niets meer dan een hedonistisch voorwerp voor de liefhebber, die op zijn beurt vragen zal stellen die niet beantwoord kunnen worden. De antwoorden zijn er wel, maar kunnen niet worden uitgesproken; bepaalde dingen -zoals kunstmoeten gewoon geaccepteerd worden.


Vanuit het 'nulpunt' dat 'For Real' vertegenwoordigt - de kunst teruggebracht tot haar essenties - is Van der Hoeven begonnen aan een nieuwe serie beelden. Een reeks objecten die op portretten lijken: hoofden van verchroomd metaal ondersteund door polyester afgietsels van zijn eigen handen. Het lichaam wordt centraal gesteld, met name het hoofd als denkreservoir (of het kussen als metafoor van het hoofd) en de handen als expressiemiddel: de combinatie van verstand en emotie. Binnen dit verstandelijk-emotionele kader moet de beleving van het kunstmaken zich waarmaken. De objecten hebben een anonieme karakter, maar wel met een bedoeling. Ze zijn als een terrorist, die zich onherkenbaar maakt en door zijn handelingen, met een motief, zich dingen toeeigent, aandacht vraagt voor een kwestie. Van der Hoeven's kwestie is de kunst.