zandbank:



[EN] is an arts criticism platform rooted in Groningen, NL. We believe in slow reflection, in sustainable criticism, and the power of extensive contemplations and considerations - and wish to move away from "actuality" and rushed writings.

Currently, we are facilitating the production and spreading of art texts and entering several archives for republications.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

[NL] is een kunst-kritiek-platform geworteld in Groningen, NL. We geloven in langzame reflectie, in duurzame kritiek, en de kracht van uitgebreide overpeinzingen en overwegingen - en wensen weg te bewegen van "actualiteiten" en gehaaste teksten.

Op het moment faciliteren wij de productie en verspreiding van kunst-discursieve teksten; Aan de andere kant duiken wij in de archieven voor herpublicaties.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

This site is continually in process, and will be expanded over time. We are always interested in contributions or proposals, which can be mailed to platform.zandbank[at]gmail.com.

publishes,


       [EN]
My Child Could Do That
       Michiel Teeuw & Dinnis van Djiken

       [EN]
Call for writers
       zandbank



archives,


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1988-1993
       VARIOUS AUTHORS


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1993-1999
       VARIOUS AUTHORS

Zundapp uit '57

JOS STEENMEIJER - 1989 - NL




installatie met o.a. de Wip van Sisyphus.

HET ZONNEKISTJE hoort binnen eigenlijk gesloten te zijn, omdat er geen zonnestralen op kunnen vallen. Het is een beetje vals spelen dat de deurtjes open staan. Als het kistje is geplaatst zoals de kompasroos op de voet aangeeft gaat de zon van oost naar west over het kistje heen. Door de zwarte verf neemt de temperatuur binnen sterk toe en als de zon op zijn hoogste punt is opent het mechaniek de deurtjes en staat het inwendige te spiegelen en glimmen in de zon. Verdwijnt de zon achter de wolken dan sluit het kistje zich weer en dat zal dan ook de gemiddelde Nederlandse stand zijn.

KABELBAAN heeft een gemiddelde snelheid van enkele millimeters per jaar, het kan zich verplaatsen door net zoals bijna al mijn werkstukken gebruik te maken van het uitzetten en krimpen van diverse materialen bij temperatuursverschillen. Zo bekeken is het wagentje een soort wijzer op een tijdlijn. De KABELBAAN is een soort klok, alleen is de schaal iets anders dan we gewend zijn. het vaste uiteinde van het touw is misschien het tijdpunt van de bouw van de grote piramides in het oude Egypte. het andere einde is de verre toekomst.

DE WIP VAN SISYPHUS is een model van DE WARE WIP VAN SISYPHUS, een werkstuk dat ik kortgeleden heb gemaakt. Sisyphus is een figuur uit de Griekse mythologie, het was een koninklijke sterveling die zich vergreep aan een godin. Hij werd gestraft in de onderwereld en moest daar tot het eind der tijden een blok marmer tegen een heuvel opduwen. Telkens als hij bijna boven was gekomen verloor hij de controle over het blok dat weer helemaal terug rolde tot in het dal. DE WIP VAN SISYPHUS gaat daar een beetje over, het wagentje op het wipje wil steeds naar het hoogste punt rijden, maar als hij voorbij het evenwichtspunt komt klapt de wip om. Wat het hoogste punt was is nu het laagste en het karretje kan helemaal opnieuw beginnen. Een wip tot het einde der tijden.

Zündapp - Friggo Visser

uit Nieuwsblad van het Noorden 28 januari 1989

"een Zündapp bouwjaar 1957 in de etalage van de nieuwe Groninger galerie Sign zegt het eigenlijk al. Exposant Jos Steenmeijer - een Groninger van bijna hetzelfde bouwjaar - is mesjogge van high-brown motoren. Als beeldend kunstenaar specialiseerde hij zich op de academie Minerva in het maken van voertuigen die heel wat minder brandstof vergen. De vorig jaar mei afgestudeerde techneut ontwikkelt apparaten zoals wijlen Gerrit van Bakel dat zo formidabel deed. Steenmeijers Kabelbaan beweegt zich bijvoorbeeld voort op basis van het uitzetten en krimpen van de verwerkte materialen door temperatuursverschillen. De gemiddelde snelheid is enkele millimeters per jaar. Humor kenmerkt alle zonderlinge uitvindingen van Steenmeijer. Kostelijk blijft zijn al eerder op Minerva geëxposeerde "Knickebeen"-fiets - een parafrase van een ouderwetse velocipède met voelsprieten voor de wel heel behoedzame fietser. Of zijn "Walsje" - een dubbelwieler uitgerust met een forse slopersbal. Met zo'n fiets hoef je voor geen enkele automobilist meer bang te zijn. Steenmeijer is overigens geen oppervlakkige grapjas. Zijn "wip van Sisyphus' bewijst dat hij de klassieken kent. Een ijzersterk debuut."



tekening van Steenmeijer over de wip van Sisyphus