zandbank:



[EN] is an arts criticism platform rooted in Groningen, NL. We believe in slow reflection, in sustainable criticism, and the power of extensive contemplations and considerations - and wish to move away from "actuality" and rushed writings.

Currently, we are facilitating the production and spreading of art texts and entering several archives for republications.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

[NL] is een kunst-kritiek-platform geworteld in Groningen, NL. We geloven in langzame reflectie, in duurzame kritiek, en de kracht van uitgebreide overpeinzingen en overwegingen - en wensen weg te bewegen van "actualiteiten" en gehaaste teksten.

Op het moment faciliteren wij de productie en verspreiding van kunst-discursieve teksten; Aan de andere kant duiken wij in de archieven voor herpublicaties.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

This site is continually in process, and will be expanded over time. We are always interested in contributions or proposals, which can be mailed to platform.zandbank[at]gmail.com.

publishes,


       [EN]
My Child Could Do That
       Michiel Teeuw & Dinnis van Djiken

       [EN]
Call for writers
       zandbank



archives,


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1988-1993
       VARIOUS AUTHORS


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1993-1999
       VARIOUS AUTHORS

Toelichting bij mijn werk

Paul Evenhuis - 1993 - NL



Kijk ik in deze wereld om mij heen dan kan ik niet anders konkluderen dan dat deze bestaat uit chaos. Daar probeer ik in mijn beelden een bepaalde orde in te brengen. Er vormen zich beelden waarin de aspekten zintuiglijke waarneming van de uiterliike wereld en mijn reflektie daarop tot uiting komen. Dat symboliseert zich in de strakke kleuren- of zwart-wit banen. Echter door de diffuse overgangen van die banen geven zij aan, dat die orde eigenlijk een schijnorde is.

Ik merk dat het de mens blijkbaar eigen is bij het kijken vooral een herkenbaar beeld te willen vinden om het zodoende te kunnen plaatsen in de eigen belevingswereld. Om hieraan te ontkomen ben ik steeds abstrakter gaan schilderen en bestaan mijn beelden momenteel alleen uit abstrakte vormen. Deze zijn niet te herleiden tot de zichtbare werkelijkheid.

Door de diffuse kontaktranden van die kleurenbanen ontstaat er voor het oog een soort trilling of beweging. Dit is primair een visuele ervaring. Omdat het niet meteen duidelijk is waardoor die trilling ontstaat, nodigt dit uit, in tweede instantie, gericht en bedachtzaam te kijken. De mentale ervaring volgt derhalve op de visuele ervaring. Tevens ontzeg ik de kijker om via een titel het beeld direkt te gaan interpreteren.

De kijker kan als het ware het beeld in eerste instantie alleen erváren, mits hij/zij zich daarvoor openstelt.