zandbank:



[EN] is an arts criticism platform rooted in Groningen, NL. We believe in slow reflection, in sustainable criticism, and the power of extensive contemplations and considerations - and wish to move away from "actuality" and rushed writings.

Currently, we are facilitating the production and spreading of art texts and entering several archives for republications.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

[NL] is een kunst-kritiek-platform geworteld in Groningen, NL. We geloven in langzame reflectie, in duurzame kritiek, en de kracht van uitgebreide overpeinzingen en overwegingen - en wensen weg te bewegen van "actualiteiten" en gehaaste teksten.

Op het moment faciliteren wij de productie en verspreiding van kunst-discursieve teksten; Aan de andere kant duiken wij in de archieven voor herpublicaties.

~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   ~   

This site is continually in process, and will be expanded over time. We are always interested in contributions or proposals, which can be mailed to platform.zandbank[at]gmail.com.

publishes,


       [EN]
My Child Could Do That
       Michiel Teeuw & Dinnis van Djiken

       [EN]
Call for writers
       zandbank



archives,


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1988-1993
       VARIOUS AUTHORS


       [NL] / [EN]
SIGN: Archive 1993-1999
       VARIOUS AUTHORS

Brief aan SIGN

Mark Robert Peters - 1992 - NL




Mark Robert Peters heeft zijn brief voor zandbank voorgelezen.


Bovenstaande afbeeldingen: Brief van Mark Robert Peters aan Marie-Jeanne Anelm betreffende expositie. Onderstaande tekst: de tekst die gepresenteerd werd tijdens de expositie.

De schilderijen van Mark Robert Peters kenmerken zich door een ruimtelijke suggestie die je als toeschouwer het gevoel geeft tijdelijk in een andere dimensie te verkeren.

Omdat de doeken nat in nat geschilderd zijn, treedt er een vervaging op die je het idee geeft dat het schilderij een gigantische blow-up is van iets wat heel klein is (micro-kosmos), of heel groot (macro-kosmos). Door de vervaging is grootte gerelativeerd.

In het werk van 1 jaar geleden is er een terugkerende struktuur te zien die verschillende associaties oproept al naar gelang de kleur van het schilderij. In de meest recente schilderijen zijn er meer verschillende kleuren en vormen bijgekomen waardoor er sprake is van een minder amorf karakter dan bij de oudere werken.

Stond het werk inhoudelijk gezien eerst in het teken van de problematiek van tijd en ruimte, oftewel de verde dimensie, nu is er sprake van het proberen oplossen van formele schilderkunstige problemen door het meer verdergaand indammen en stukturiseren van de penseelstreek.